Yakin

>> Thursday, June 4, 2009

Yakin adalah salah satu faktor yang yang membezakan pelajar cemerlang dengan tidak cemerlang. Kita lihat kesemua pelajar yang cemerlang di Malaysia, mereka semua sentiasa dalam keadaan yakin malahan mereka sentiasa menyebut untuk berjaya anda harus berkeyakinan yang tinggi. Kita lihat Nur Amalina, lihat sahaja kita sudah tahu bahawa dia seorang yang berkeyakinan tinggi.

Namun bukan semua orang mempunyai keyakinan dalam diri seperti Nur Amalina. Ada sesetengah dari kita mempunyai masalah dalam aspek keyakinan diri. Kebiasaan sindromnya adalah seperti sentiasa takut untuk bercakap di khalayak ramai, selalu dalam keadaan yang ragu-ragu, dan tidak tahu sama ada perkara yang anda lakukan itu betul ataupun salah. Begitu banyak keadaan dan situasi bagaimana anda tidak berkeyakinan. Sebagai contoh, mungkin anda akan rasa kurang yakin ketika membuat pembentangan dalam kelas ataupun dalam sesuatu pertandingan dan yang paling bahaya adalah tidak yakin semasa anda menduduki peperiksaan Jika anda mempunyai sifat yang sebegitu rupa, anda harus ingat bahawa keyakinan boleh dicari dan dipertingkatkan, ia sebenarnya ada dalam diri anda. Walau bagaimana anda kurang berkeyakinan pun akan ada satu ketika atau situasi yang anda rasa penuh berkeyakinan.

Apakah yang membuatkan anda rasa begitu yakin? Cuba anda fikir, disaat apakah anda menjadi berkeyakinan dan apakah faktor yang menyebabkan keyakinan itu tiba-tiba ada. Keyakinan anda mungkin datang atau ada semasa disamping ibu bapa atau orang yang anda kenal rapat mahupun anda sayangi. Ia juga mungkin ada ketika anda berasa selesa seperti dirumah mahupun mungkin bagi sesetengah orang ketika saat dia berseorangan. Namun kebiasaan kayakinan itu ada bila anda mempunyai persediaan yang cukup dan rapi dimana anda percaya yang anda telah pun bersedia.

Jika begitu cara yang mudah untuk menonjolkan keyakinan anda yang terpendam dalam diri adalah mengikut kesesuaian anda dan mengikut situasi yang anda sedang hadapi. Jika anda berasa yakin ketika berada disamping individu tertentu, anda cuma perlu bayangkan bahawa individu tersebut ada bersama anda ketika saat anda berasa kurang yakin. Yang pentingnya anda harus bersedia dalam apa jua yang anda hendak lakukan sama ada perbentangan dalam kelas mahupun menduduki peperiksaan. Persediaan itu yang penting kerana jika anda bersedia anda akan rasa yakin.

Dalam konteks peperiksaan, kita tahu bahawa keyakinan mungkin penentu kecemerlangan anda. Sebagai contoh seorang pelajar yang berkeyakinan dan seorang lagi yang tidak berkeyakinan menduduki peperiksaan yang sama . Pelajar yang berkeyakinan akan menjawab peperiksaan dengan cemerlang kerana dia tahu dia telah bersedia dan persediaan itu cukup memuaskan diri dia. Rasa puas hati akan terserlah kerana persediaan dia yang cukup dan rapi berbaloi apabila dia boleh menjawab soalan yang keluar dalam kertas ujian itu. Dia tidak lagi was-was mahupun gentar untuk menjawab peperiksaan itu kerana keyakinan telah membuatnya menjadi lebih berani. Berbeza pula bagi individu yang kedua dimana dia kurang keyakinan.. Rasa ragu-ragu menyelubungi diri kerana dia tak tahu apa yang dijawabnya dalam peperiksaan itu betul atau tidak. Keputusan nya individu yang berkeyakinan tadi mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan manakala seorang lagi mendapat keputusan yang tidak memberansangkan.

Jadi anda harus berkeyakinan semasa menduduki peperiksaan dan untuk memperolehi keyakinan tersebut anda harus , membuat persiapan yang cukup malahan melebihi dari cukup. Jika itu tidak memadai anda bayangkan bahawa kedua-dua ibu bapa anda berada disitu sambil memberi dorongan kepada anda serta anda harus ingat matlamat anda untuk berjaya dalam peperiksaan tersebut. Sedikit sebanyak dapat membantu anda berasa lebih yakin ketika menjawab peperiksaan tersebut.


Keyakinan boleh dirawat dan juga boleh mendatangkan masalah jika berlebihan atau keyakinan yang terlalu tinggi. Masalah ini dikategorikan dalam sindrom ‘over confidence’ iaitu terlalu yakin. Sindrom ini amat bahaya kerana ada nya sindrom ini ramai pelajar cemerlang kecundang dalam peperiksaan. Biasanya sindrom ini akan membuatkan anda berasa terlalu selesa lalu ketika selesai menjawab soalan peperiksaan anda berasa bahawa anda telah menjawab soalan itu dengan sempurna dan tidak menyemak nya sejurus selesai menjawabnya. Lalu ini menyebabkan anda gagal dalam peperiksaan tersebut. Oleh itu pastikan keyakinan anda dalam keadaan dalam tahap optimun dimana keyakinan anda tidak kurang mahupun lebih.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP