Nekad

>> Thursday, June 4, 2009

Nekad. Dalam menjadi pelajar yang cemerlang kita haruslah nekad, bermakna anda haruslah berani mengambil tindakan kadar risiko yang rendah serta bergntung kepada kemampuan.

Sebagai contoh dalam situasi seorang budak yang berlari dan ingin melompat longkang yang besar buat kali pertamanya. Dalam dirinya pasti akan timbul rasa takut. Tanpa rasa gentar, dia nekad untuk berlari lalu melompat longkang itu.

Itulah yang pentingnya nekad, dengan adanya nekad, anda dapt mengatasi perasaan takut yang terdapat dalam diri. Namun begitu, kita nekad bergantung pada kemampuan kita sendiri.

Seperti dalam cerita tadi, budak tersebut berjaya melompat melepasi longkang tersebut kerana dia teringat dia pernah melompat dalam jarak sebegitu. Cuba bayangkan jika dia tidak pernah melompat dalam jarak sebegitu, perasaan teragak-agak akan menyelami diri. Walaupun dia nekad sekalipun, dia mesti jatuh ke dalam longkang.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP