Doa

>> Thursday, June 4, 2009

Doa ialah satu cara untuk meperoleh kejayaan dan memperoleh hajat yang diimpikan. Doa juga merupakan penyelesaian kepada maslah yang rumit yang tidak dapat diselesaikan oleh kita. Ini adalah kerana sekuat mana kita didunia pasti ada yang lebih kuat lagi dari kita dan sekuat mana orang itu pasti ada lagi yang kuat darinya sampailah ke tahap Maha Kuat iaitu kekuatan Maha Pencipta. Sebab itu kita digalakkan memohon kerana kita hanyalah seorang insan biasa yang lemah yang hanya mampu berusaha dan memohon namun semua bakal ditentukanNya.



Oleh itu setelah berusaha dengan bersungguh-sungguh, kita haruslah berdoa agar mendapat keputusan yang cemerlang. Kita telah belajar bersungguh-sungguh, pergi tuisyen, membuat banyak latih tubi dan menjawab peperiksaan dengan sebaik yang mungkin. Apa yang perlu kita lakukan selepas itu adalah bertawakal dengan berdoa untuk mengharapkan kejayaan iaitu mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

Di samping itu kita haruslah berdoa untuk kebaikan iaitu berdoa untuk segala kebaikan bukan sahaja untuk diri kita sendiri bahkan orang yang disekelilingi anda seperti rakan anda, keluarga anda dan tidak lupa juga pada guru anda. Doa yang anda boleh pohon adalah adalah seperti kesihatan yang baik, akal yang cerdas, rezeki yang melimpah ruah dan segala jenis kebaikan. Ini adalah kerana jika anda mendoakan kebaikan untuk orang lain, anda akan mendapat lebih banyak kebaikan.

Anda juga boleh berdoa untuk kebaiikan dalam pelbagai situasi. Sebagai contoh anda melihat orang buta di tepi jalan, anda boleh mendoakan agar orang itu dikasihi dan selamt dari musibah. Anda melihat orang berjaya, anda boleh mendoakan agar kejayaan dia menjadi contoh kepada anda dan masyarakat setempat untuk berjaya lebih-lebih lagi kejayaan dia dapat meningkatkan taraf ekonomi negara kita. Anda menonton televisyen di rumah, anda melihat didalam berita mengenai kejadian gempa bumi yang berlaku di negara jiran, anda boleh berdoa agar mereka terselamat dan tidak ada yang maut dalam kejadian itu..

Dengan sentiasa mengamalkan tabiat yang suka mendoakan untuk kebaikkan dapat melahir dan mencetuskan sikap yang berfikiran positif dan suka mengeluarkan tanggapan positif yang akan membantu anda untuk menjadi lebih positif dalam kehidupan. Sebagai contoh anda gagal dalam peperiksaan, lalu anda mengeluarkan tanggapan positif iaitu,” Kegagalan ini hanyalah bersifat sementara, sekali aku gagal bukan beerti aku gagal selamanya bah kan kegagalan ini merupakan titik peringatan untuk aku berusaha dengan lebih gigih”. Jadi anda akan berusaha dengan lebih gigih untuk maju dan akan berdoa untuk mendapat kejayaan yang cemerlang kelak.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP