Ideal Yang Bernas

>> Thursday, June 4, 2009


Anda hendak menjadi pelajar yang cemerlang, anda harus tunjukkan sifat yang cemerlang serta mempunyai ciri-ciri pelajar cemerlang. Malahan cara anda berfikirpun haruslah berfikir secara cemerlang. Salah satunya ialah, pelajar cemerlang akan mengluarkan ideal yang bernas.

Ideal yang bernas merupakan ideal yang tercetus hasil dari pembacaan yang mendalam dan secara khusus mengenai sesuatu perkara . Ideal yang bernas juga dicetus hasil daripada kegagalan sesuatu perkara serta hasil dan pengalaman mengenai sesuatu perkara yang dialami. Sebagai contoh, seorang pakar dalm bidang sains pertanian boleh mengeluarkan ideal yang bernas mengenai cara penanaman yang berkesan bagi pertumbuhan tumbuhan adalah mungkin melalui kajian yang mungkin dilakukan olehnya. Hasilnya, dia akan lebih tahu mengenai perkara tersebut lebih mendalam dan itu menjadikan dia seorang pakar yang cemerlang dalam bidang tersebut. Berbeza pula dengan Thomas Eddison seorang pereka cipta yang berjaya mencipta lampu hasil daripada seribu kegagalan. Jika ditanya kepadanya mengenai kegagalannya itu, dia akan menjawab, “kini saya sudah tahu 1000 sebab mengapa lampu tidak menyala”

Bagaimana ideal tersebut dikatakan bernas? Ideal tersebut dianggap bernas apabila ideal yang dinyatakan mahupun pendapat yang dikeluarkan itu dianggap wajar oleh orang yang mendengarnya dan boleh diguna pakai. Sebagai contoh, anda dan rakan-rakan anda berbincang mengenai sesuatu isu dan isu yang dibincangkan itu anda telah memahaminya dan faham serta tahu secara mendalam mengenainya melalui anda pernah membaca mengenainya.

Jadi bagaimana anda ingin memperolehi ideal yang bernas? Apa yang anda harus buat adalah membaca. Pembacaan yang banyak dan efektif dapat membantu dalam penjanaan akal dan minda mencetuskan ideal serta pendapat yang bernas. Ini adalah kerana dengan membaca, tak kira surat khabar, ensiklopedia mahupun majalah kita dapat mendalami sesuatu ilmu itu dengan lebih mendalam sehinggalah kita betul-betul faham akan sesuatu perkara tersebut serta boleh dianggap pakar iaitu apabila anda diajukan soalan mengenainya, anda dapat menjawab serta memberi penjelasan yang wajar mengenainya. Namun begitu, membaca sahaja tidak mencukupi. Ini kerana minda kita cuma dapat mengingati semua maklumat yang diperolehi melalui pembacaan hanya selama dua hari. Apabila masuk hari ketiga, kita akan mula terlupa mengenai maklumat yang dibaca. Sebab itulah setiap pembacaan harus disusuli pula dengan catatan dan juga pengamalan ilmu tersebut.. Ia boleh dilakukan dengan cara yang interaktif seperti peta minda, nota ringkas dan juga kuiz bagi melatih ingatan anda.

Dalam konteks menjadi seorang pelajar yang cemerlang, ideal yang bernas boleh dikeluarkan sewaktu pembelajaran terutama sekali sewaktu pembincangan. Sebagai seorang pelajar yang ingin mengeluarkan pendapat yang wajar dan ideal yang bernas, anda bolehlah meneroka dahulu tajuk-tajuk yang kehadapan dalam buku teks anda terhadap semua tajuk. Dengan ini anda dapt mengetahui serba sedikit mengenai apa yang bakal anda pelajari. Tambahan pula, bagi mengukuhkan pemahaman mengenai tajuk-tajuk tersebut, anda harus membuat rujukan serta sedikit latihan mengenainya agar setiap ilmu yang dapat, anda betul-betul menguasainya.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP