Ikhtiar

>> Thursday, June 4, 2009

Ikhtiar bukan ke maksudnya sama dengan berusaha. Tidak ia amat berbeza walaupun seakan sama usaha adalah perkara yang kita lakukan untuk mencapai matlamat manakala ikhtiar pula apa yang kita lakukan selepas berusaha dan bergabtung pada niat serta bersifat individu.

Contoh usaha adalah seperti membaca buku, belajar berkumpulan, membuat latih tubi, dan sebagainya yang berkaitan. Kesemua usaha ini dibuat secara berkumpulan mahupun secara individu. Ikthiar pula sedikit berbeza dengan usaha. Contoh seorang pelari pecut berusaha setiap hari dengan berlatih namun pada hari pertandingan semasa bermulanya detik permulaan, dia akan berikthiar untuk memenangi dalam pertandingan itu. Jelasnya, ikhtiar ini bergantung pada usaha kita.

Bagi pelajar pula, mereka telah berusaha sebaik mungkin sebelum hari peperiksaan. Pelbagai cara telah diambil seperti ? dan bertanyakan guru namun semasa hari peperiksaan seseorang pelajar akan berikhtiar untuk berjaya dan menjawab peperiksaan dengan cemerlang. Ia dikatakan bersifat individu kerana ikhtiar ini bergantung pada diri masing-masing. Semasa peperiksaan anda tidak boleh membantu rakan anda. Begitu juga dengan pelari pecut tadi, ketika dia berlari dia hanya boleh cuba untuk berjaya.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP