Jadi Positif - Percakapan

>> Thursday, June 25, 2009

Percakapan yang positif membawa kepada ketenangan. Percayakah anda??? Cubalah, anda akan merasai kenikmatan ketenangan jiwa apabila anda bercakap perkara yang positif. entry ini mungkin lebih kurang sama dengan entry saya mengenai Ucapkan Perkataan Yang Baik, namun disini terdapa perbezaan. Disini saya ingin memberi satu contoh berdasarkan pengalaman saya semasa berada di dalam kelas 5 arif, SMK padang midin.

  • Contoh pertama:- Saya BODOH!!!
  1. Saya ada seorang kawan yang merupakan seorang yang kurang pandai (pada pandangan dia sendiri) . Setiap kali saya bercakap dengan dia, dia mesti mengatakan yang dia tu bodoh malah membandingkan dia dengan diri saya. Saya pun menjelaskan keadaan yang sepatutnya dia sedar.
Awak sebenarnya bukan bodoh. Awak bukannya kurang pandai dan awak bukannya seorang yang lembab. Sedar atau tidak, sebenarnya seorang manusia mempunyai potensi untuk menjadi seseorang yang pintar. Ini kerana kita dilahirkan dengan berjuta-juta sel neuron, namun kita tidak menggunakan sepenuhnya kemampuan kita yang mempunyai berjuta-juta sel neuron itu tadi. Bayangkan potensi kita... Ini semua adalah dalam diri kita. Perlakuan kita. lebih-lebih lagi SIKAP kita. Kebanyakkan orang yang merasakan dirinya bodoh sebenarnya tidak bodoh. Kepada yang rasa dan kata dirinya bodoh, jom kita lihat checklist dibawah untuk menunjukkan apa yang menyebabkan anda kurang dan lemah dalam pembelajaran:-
  • saya mudah putus asa
  • saya malas
  • tak ada mood lah nak study
  • tiada kawan-kawan yang memberi persaingan
  • kawan-kawan saya bukan jenis study
Sekarang dah tahu mengapa anda jadi lemah dalam pembelajaran. Sebenarnya banyak lagi yang boleh dikaitkan dengan masalah ini, namun umumnya adalah sebab yang diatas. Jadi... Ucapkan yang positif... Anda patut memanjakan diri anda dengan kata-kata yang positif.. Contohnya:
  • saya akan jadi bijak
  • saya rajin
  • saya cantik
  • saya mampu
  • saya apa kurang hebatnya
  • saya akan jadi lebih hebat dari dia
  • saya mampu jadi macam ~(tokoh, role model anda)
Kadang-kadang, diri anda perlukan penghargaan dari mulut anda. Kata-kata yag positif akan menolong anda untuk bertenang. Dan ia adalah DOA... Jadi, STOP...!! Jangan doakan anda bodoh..

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP