Akhlak Yang Mulia

>> Thursday, June 4, 2009

Seorang pelajar cemerlang yang sempurna haruslah mempunyai dua komponen asas yang dilihat dan dinilai oleh komuniti disekeliling. Perkara itu ialah akademiknya dan akhlaknya. Yang sungguh menariknya, kedua-dua perkara ini amat dinilai oleh masyarakat disekeliling kita dalam menentukan seseorang itu bagus atau tidak.

Katakan anda hanya cemerlang dalam akademik namun disekolah anda merupakan seorang pelajar yang vandalisme ataupun seorang pelajar yang sering melanggar peraturan sekolah. Cuba anda fikir, apakah tangapan yang akan dilemparkan oleh masyarakat kepada anda. Sudah tentu tanggapan mereka sesuatu tanggapan yang negetif terutama tanggapan dari kalangan guru-guru disekolah. Anda tidak dapat menjadi pelajar yang dapat dicontohi oleh pelajar yang lain kerana akhlak anda tidak sebegitu cemerlang dan mereka akan berasa ragu-ragu untuk mencontohi anda. Jadi, jika kita sebijak manapun, kebijaksanaan itu tidak akan dipandang kerana akhlak yang negatif.
Begitu juga orang yang berakhlak mulia tetapi kurang cemerlang dalam akademik.

Akhlak yang sebaik mana sekalipun tetapi kurangnya pengisian ilmu terhadap diri tidak akan dipandang oleh masyarakat sekeliling. Tambahan pula, dalam berkawan diantara orang yang cemerlang akademik dengan orang yang kurang cemerlang akademik, sudah tentu ramai ingin berkawan dengan orang yang cemerlang akademik. Ini kerana merka sudah tentu ingin menjadi cemerlang seperti orang tersebut. Namun begitu, adalah lebih baik jika anda merupakan seorang yang berakhlak mulia kerana proses mencari ilmu tidaklah sebegitu rumit berbanding proses membetulkan sahsiah dalam diri. “manusia memerlukan masa selama tiga tahun untuk menjadi baik, namun hanya tiga hari sahaja yang diperlukan untuk manusia menjadi seorang yang jahat

Oleh itu kita haruslah memupuk diri kita untuk menjadi lebih bersahsiah dan mempunyai akhlak yang mulia dengan cara mencotohi golongan yang berbudi bahasa serta mempunyai sahsiah yang baik. Kita ikut cara mereka bertutur dan beradab sebagaimana kita meniru artis-artis kedukaan kita. Jadi apa salahnya kita mengikut cara dan gaya orang yang bersahsiah dan berakhlak. Selain itu, kita juga boleh mumupuk sahsiah yang baik dan akhlak yang mulia adalah melalui agama. Ini keran tidak ada agama di atas muka bumi ini yang menyuruh untuk berbuat kejahatan malahan menyuruh penganutnya melakukan kebaikan. Tambahan pula kita haruslah berpegang pada pepatah, “buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Dalam membuat kebaikan kita haruslah berpada-pada dan kita sebaik-baiknya mengikut segala perbuatan jahat kerana sekali kita melakukan kesilapan dan kita tidak mengambil iktibar daripada kesilapan itu, kita mungkin akan mengulanginya semula.

Justeru itu, dalam menjadi seorang pelajar yang cemerlang dan boleh dikatakan boleh dicontohi, kita haruslah berusaha untuk mempertingkatkan kedua-dua aspek tersebut. Namun begitu, lebih baik mempunyai salah satu kelebihan dalam kedua-dua aspek tersebut berbanding langsung tidak mempunyai apa-apa.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP