Ucapkan perkataan yang baik

>> Thursday, June 4, 2009

Mengucapkan perkataan yang baik amat perlu untuk seseorang pelajar kerana sebagai seorang pelajar kita harus ingat setiap perkataan yang dilafazkan diibaratkan doa. Bila kita berdoa kita haruslah mendoakan kebaikan sebab itu sebelum mengeluarkan setiap ucapan yang baik. Sebagai contoh saya menyakini saya akan mendapat kesemua `a`.

Selain itu, mengucapkan perkataan yang baik juga penting untuk menjadi pendorong semangat yang positif. Dengan berkata saya boleh dan dapat membantu jiwa, emosi serta mental kita dalam keadaan yang tenang, ini kerana jiwa yang tenang dapat membantu dalam menghadapi peperiksaan dengan berkesan malahan mental dan emosi yang tenang dapat membantu dalam memperoleh ilmu dengan ofiksyen.

Tambahan pula, dalam perhubungan kita seharian dengan komuniti sekeliling dalam menjaga perhubungan tersebut. Lebih-lebih lagi mengucapkan perkataan yang baik dapat juga menjaga perasaan rakan-rakan, guru,guru dan lebih-lebih lagi ibu-bapa. Bayangkan jika kita tidak akan menyebut perkataan yang baik, mereka semua ini boleh berasa tersinggung dan menimbulkan perasaan benci kepada anda.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP