Jadi Positif - Pemikiran

>> Saturday, September 19, 2009


Jika kau fikirkan kau boleh,
Kau pasti boleh melakukan,
Jika kau fikirkan ragu-ragu,
Usaha mu tidak menentu,
Engkaulah apa yang engkau fikirkan,
Terkandung dalam pemikiran,
Berfikir boleh melakukan,
Engkau BOLEH!!!
Masihkah anda ingat lagu ini?
Meskipun lagu ini telah lama tidak kedengaran di corong-corong radio sebagai pembasah hawa telinga, namun lagu inilah merupakan lagu yang pernah menjadi pembakar semangat warganegara Malaysia khususnya.
Tahukah anda apa mesej yang ingin disampaikan dalam lagu ini???
Mesej utama dalam lagu ini adalah THINK POSITIVELY...
Sedar atau tidak badan kita umpama sebuah sel. Dikawal oleh nucleus. Nucleus kepada badan manusia adalah otak ataupun lebih tepat lagi adalah akal. Sama ada anda bersetuju atau tak, kebanyakan tindakan kita bergerak seiring dengan pemikiran kita.
Kita ambil contoh mengikut situasi..
  • Berfikiran negatif
Katakan peperiksaan anda akan berlangsung dalam masa 3 hari lagi. Anda gementar, bimbang dan takut. Tambahan pula kawan anda memberitahu bahawa bahawa soalan yang mungkin keluar adalah soalan yang susah ( killer question). Anda pun berfikir:
  1. ah~ jatuhlah result aku
  2. matilah aku, macam mana nak bagitau kat parents ni
  3. confirm tidak boleh jawab nanti
  4. pening!!! pasal keluar soalan macam tu...
Hasilnya, bila tiba waktu peperiksaan, anda pergi menjawab dalam keadaan yang tertekan, kelam kabut, gementar dan tidak yakin. Akhirnya keputusan yang keluar adalah teruk.

  • Berfikiran positif
Katakan peperiksaan anda akan berlangsung dalam masa 3 hari lagi. Anda gementar, bimbang dan takut. Tambahan pula kawan anda memberitahu bahawa bahawa soalan yang mungkin keluar adalah soalan yang susah ( killer question). Anda pun berfikir:
  1. ok, rileks.. bukan semuanya aku tidak boleh jawab kan
  2. masih sempat lagi nak revise sikit ni, at least masuk juga sikit dalam kepala
  3. insyaallah, boleh jawab nanti
  4. aku cuba buat soalan senang dahulu
Hasilnya, bila tiba waktu peperiksaan, anda pergi menjawab dalam keadaan yang tenang, tidak gementar dan yakin. Akhirnya keputusan yang keluar adalah setimpal dengan pemikiran anda, sudah tentu keputusan yang keluar adalah lebih baik berbanding dengan keputusan dengan orang yang berfikiran negatif.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP