Erti Tiri

>> Wednesday, September 23, 2009

Tiri mahupun bukan anak sendiri tiada ertinya dalam silaturahim. Ia bukan lah satu garis sempadan untuk kasih sayang dari emak atau ayah tiri mengalir. Ia hanyalah sekadar nama yang menunjukkan keturunan.

Keasingan daripada perkataan tiri menggambarkan tentang ketidak adilan dan kegeraman. Sebagai contoh cerita bawang merah dan bawang putih. Kita dapat lihat ketidak adilan dari emak tiri yang melayan anak tirinya dengan penuh rasa benci dan 'kekejaman'. Begitu juga yang terdapat dalam cerita Cinderella. Semua nya adalah perjalan yang sama mengenai perspektif anak tiri namun dalam dua cerita berbeza.

Apa yang ingin dilihatkan dalam hidup masyarakat kita adalah mengenai budaya diskriminasi. Diskriminasi adalah layanan yang tidak adil kepada pihak yang lain melalui membeza-bezakan mereka. Samada pembezaan agama, bangsa mahupun gaya hidup mereka.

Disini saya ingin jelaskan bahawa budaya diskriminasi atau 'anak tiri' ini akan menjatuhkan usaha negara untuk menjadikan satu negara berbangsakan Malaysia. Bukan itu sahaja, dalam skala yang kecil, layanan secara anak tiri juga akan menjatuhkan institusi kekeluargaan. Diskriminasi kaum pula akan memporak-perandakan negara.

Untuk itu, kita haruslah melayan mereka dengan layanan yang saksama dan adil. Ibarat menatang minyak yang penuh, jika salah satu berat sebelah, minyak tertumpah. Barulah satu bentuk bangsa yang maju dan aman akan tercipta dan impian satu malaysia terlaksana.

0 comments:

Mengenai blog

Wadah Kejayaan~ Sebuah blog mengenai pandangan penulis terhadap aspek kehidupan dirinya. Pandangan nya mungkin berbeza dan ada yang tidak disetujui. Namun itulah fitrah manusia yang subjektif, menilai persekitaran dari sudut yang berbeza...

Sponcered By

Followers

GeoMap.:bloggermaps:.


  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP